Poznań tramwaj 15 trasa bez zmian 2024 rok
Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził zmiany do projektu nowego układu linii tramwajowych planowanego do wdrożenia od początku 2024 r. Linia nr 15 pozostanie na trasie z Piątkowa do Junikowa, natomiast linia nr 3 połączy Naramowice i Winogrady z centrum oraz z Ratajami i Chartowem. Modyfikacja została poprzedzona dodatkowymi analizami, których celem było pełne wykorzystanie nowych możliwości i lepsze dopasowanie przebiegu linii do potrzeb, biorąc pod uwagę również zgłaszane opinie.
schemat sieci tramwajowej ktory zacznie obowiazywac od poczatku 2024r
Schemat sieci tramwajowej od początku 2024r. – kliknij w obrazek celu pobrania lub powiększenia
Zarząd Transportu Miejskiego dokładnie przeanalizował uwagi pasażerów i opinie rad osiedli, dotyczące przedstawionego we wrześniu projektu nowego, stałego układu linii tramwajowych. Większość proponowanych zmian spotkała się z pozytywnym odbiorem mieszkańców, na co wskazuje aż połowa przekazanych do ZTM opinii rad osiedli. Wiele kontrowersji wzbudził jednak zamiar zmiany trasy linii tramwajowej nr 15. Poza negatywnymi opiniami rad osiedli w tej sprawie wpłynęły do ZTM liczne zgłoszenia indywidualne. Złożona została także petycja podpisana przez blisko 7 tys. osób.
Celem analiz było wypracowanie projektu, który umożliwi zachowanie kluczowych założeń pierwotnej propozycji, tj. pozwoli na:
– lepsze dopasowanie przebiegu linii tramwajowych do potrzeb pasażerów przy jednoczesnym wykorzystaniu nowych możliwości wynikających z nowych inwestycji i kończących się remontów licznych fragmentów torowisk w Poznaniu takich jak: nowa relacja skrętna z ul. Towarowej w Św. Marcin, nowy układ węzła na pl. Gwarnym,
– zapewnienie możliwości bezpośrednich podróży w nowych relacjach: z ul. Głogowskiej w prawo w kierunku ul. Królowej Jadwigi, z centrum przez most św. Rocha do ronda Śródka, a także zwiększenie możliwości wygodnego przesiadania się pomiędzy poszczególnymi liniami w systemie drzwi w drzwi przy jednej krawędzi przystankowej,
– wzmocnienie linii 16 na odcinku od PST przez centrum i Polankę do os. Lecha
Niemniej jednak w trakcie analiz ważne było także wsłuchanie się w głos pasażerów. W efekcie podjęto decyzję o wprowadzeniu niewielkich zmian do wcześniejszego projektu stałego układu linii tramwajowych.
Nowy projekt uwzględnia postulaty pasażerów i rad osiedli dotyczące pozostawienia na obecnej trasie linii nr 15, łączącej bezpośrednio Piątkowo i Winogrady z Junikowem. Równocześnie dla wzmocnienia komunikacji pomiędzy północą Poznania a centrum i osiedlami położonymi po wschodniej stronie Warty zmieniona zostanie trasa tramwaju linii nr 3. „Trójka” pojedzie z Naramowic przez Winogrady i rondo Kaponiera do zrewitalizowanego centrum, a następnie przez most Św. Rocha, trasę kórnicką i os. Lecha do pętli Unii Lubelskiej. W przeciwnym kierunku pojedzie od Al. Marcinkowskiego przez 27 Grudnia i Fredry. Przy odpowiednim zsynchronizowaniu rozkładów jazdy linii nr 3 i 15 osiągnięty zostanie efekt w postaci solidnego wzmocnienia komunikacji w relacji obsługiwanej przez linię nr 16, tj. pomiędzy trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, a centrum i Polanką.
Na swoją stałą trasę sprzed rozpoczęcia rewitalizacji centrum wróci linia nr 16. Tramwaje kursujące z Os. Sobieskiego trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju pojadą przez most Teatralny, ulice Fredry i Gwarną do centrum, a następnie przez ul. Św. Marcin, most Św. Rocha i trasę kórnicką na Franowo. Z kolei linia nr 13 wróci na swoją dawną trasę, łączącą Starołękę z Junikowem, a linia nr 6 ponownie dojeżdżać będzie do Budziszyńskiej.
Nowy, stały układ linii tramwajowych od początku 2024r.
Linia nr 3 – zmiana trasy, wzmocnienie transportu pomiędzy północą miasta, centrum oraz Ratajami i Chartowem
Linia nr 3
BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – UNII LUBELSKIEJ
Powrót:
UNII LUBELSKIEJ – Żegrze – Chartowo – Os. Lecha – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Winogrady – Naramowicka – BŁAŻEJA
Linia nr 5 – nowa jakość w centrum i skrótem w rejon Śródki, linia nr 8 – prosto z Miłostowa na Ogrody
Nowa trasa linii numer 5 będzie stanowić nową jakość w centrum. „Piątka” zapewni dojazd z Górczyna przez Głogowską i Most Dworcowy do Poznania Głównego PKP. Dalej jednak pojedzie przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo – przez Św. Marcin, Marcinkowskiego i Kórnicką. Następnie przez Rondo Śródka dotrze do pętli Zawady. Zmiana na linii nr 5 pozwoli na skierowanie „ósemki” na stałą trasę sprzed wielu lat. Z Mostu Teatralnego nie będzie skręcać na Roosevelta w kierunku Górczyna, lecz pojedzie prosto, ulicą Dąbrowskiego na Ogrody. Tramwajem nr 8 będzie można przejechać ze wschodu przez centrum i dwa rynki (Wielkopolski i Jeżycki) na zachód.
Linia nr 5
GÓRCZYN PKM – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Kórnicka – Jana Pawła II – Rondo Śródka – ZAWADY
Powrót:
ZAWADY – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – pl. Bernardyński – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Towarowa – Most Dworcowy – Głogowska – GÓRCZYN PKM
Linia nr 8
MIŁOSTOWO – Rondo Śródka – Pl. Wielkopolski – Fredry – Most Teatralny – Dąbrowskiego – OGRODY
Linia nr 9 – powrót na Piątkowską, linia nr 19 – nowe połączenie z Połabskiej na Dębiec
Na swoją stałą trasę z Dębca PKM przez Wildę i centrum do pętli Piątkowska wróci linia numer 9. Z uwagi na utrzymanie obecnej, wysokiej częstotliwości kursowania tramwajów linii nr 11 na obecnej trasie (co 10 minut), kursy na linii nr 9 będą się odbywały w komunikacyjnym szczycie w dni robocze co 20 minut. W pozostałych porach „dziewiątka” będzie funkcjonowała jak normalna linia tramwajowa.
Aby jednak utrzymać w wysokim standardzie komunikację pomiędzy Dębcem i Wildą a centrum, a także w celu zapewnienia drugiej linii na pętli Połabska, uruchomiona zostanie nowa linia nr 19. Tramwaj nr 19 będzie kursował na trasie z pętli Połabska do pętli Dębiec PKM wyłącznie w godzinach szczytu, z częstotliwością co 20 minut.
Linia nr 9
DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Wielkopolska – Małopolska – Wołyńska – Os. Winiary – PIĄTKOWSKA
Powrót:
PIĄTKOWSKA – Os. Winiary – Wołyńska – Małopolska – Wielkopolska – Pułaskiego – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Strzelecka – Królowej Jadwigi- Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM
Linia nr 19
POŁABSKA – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM
Powrót:
DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Winogrady – Murawa – POŁABSKA
Linia nr 13 – powrót na trasę ze Starołęki PKM na Grunwald, linia nr 6 powrót na Budziszyńską
Na swoją stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Grunwald wróci tramwaj nr 13. Tramwaj w obydwu kierunkach pojedzie – jak przed rozpoczęciem rewitalizacji centrum miasta – przez rondo Kaponiera i będzie kończył trasę na pętli Junikowo. Tramwaje linii nr 6 ponownie dojeżdżać będą do pętli Budziszyńska.
Linia nr 6
MIŁOSTOWO – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Królowej Jadwigi – Most Dworcowy – Roosevelta – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA
Linia nr 13
STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Rondo Starołęka – Zamenhofa – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Rondo Kaponiera – Grunwaldzka – JUNIKOWO
Powrót:
JUNIKOWO – Grunwaldzka – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Zamenhofa – Rondo Starołęka – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM
Linia nr 16 – powrót na trasę z Os. Sobieskiego do Franowa przez most Teatralny
Linia nr 16
OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Os. Lecha – FRANOWO
Powrót:
FRANOWO – Os. Lecha – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO
Linia nr 17 – nowość na Górczynie i wykorzystanie transportowych inwestycji w zrewitalizowanym centrum
Brak „ósemki” na pętli Górczyn PKM zostanie zrekompensowany przez linię nr 17, która wykorzysta wszystkie nowe możliwości w odnowionym centrum miasta. Zapewni możliwie najszybszy przejazd z Garbar przez centrum w rejon Dworca Głównego PKP.
„Siedemnastka” pojedzie z pętli Górczyn PKM przez Głogowską i zapewni połączenie tej części Poznania z Dworcem Głównym PKP. Następnie będzie kursować przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo – pojedzie przez Św. Marcin oraz Gwarną i Mielżyńskiego w kierunku Garbar. Dalej trasa będzie prowadziła jak dotychczas, przez Śródkę, trasę kórnicką i Górny Taras Rataj aż do pętli Starołęka PKM. Tramwaje na linii 17 będą kursowały w obu kierunkach przez Gwarną, co będzie stanowiło nowość w sieci transportowej miasta.
Linia nr 17
GÓRCZYN PKM – Głogowska –– Towarowa – Św. Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – pl. Ratajskiego – pl. Wielkopolski – Małe Garbary – Rondo Śródka – Jana Pawłą II – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – Rondo Starołęka – STAROŁĘKA PKM.
źródło: https://www.ztm.poznan.pl/pl/komunikaty/korekta-planowanego-nowego-ukladu-linii-tramwajowych-15-zostanie-na-obecnej-trasie-a-trojka-pojedziemy-z-naramowic-do-unii-lubelskiej